Alla inlägg den 8 maj 2012

Av religionsresan - 8 maj 2012 20:32

Jaha, då vart det dags att dra igång min religionsresa och efter några dagars intensivt planerande så har jag bestämt mig för att besöka olika europeiska länder där majoriteten av medborgarna tror på islam. Idag är islam är majoritetsreligion i Albanien, Bosnien, Kosovo och Turkiet. Jag kommer besöka dessa länder och fråga mig runt hur de ser på sin religion. I Västvärlden finns det omkring 20 miljoner muslimer. Islam är den dominierande religionen i Mellanöstern så som i delar av Afrika och Asien. I Kina finns det 20-30 miljoner muslimer och i Bosnien är 45% av befolkningen är muslimer. Islam är också en stor religion i Ryssland där det finns 23 miljoner människor med muslimsk bakgrund. 


Dock tänker jag börja med att berätta om vad den islamistiska tron säger innan jag börjar med att jämföra de olika ländernas tolkning av islam. Som jag nämnde i det förra inlägget så är islam en abrahamistisk och monoteistisk religion som bara tror på en gud. Deras gud heter Allah och grundaren av islam är profeten Mohammed. Han levde mellan år 570 till 632. Muslimernas skrift heter Koranen. En som tror på islam kallar sig för muslim som betyder "en som ger sig åt Gud av tillit och förtröstan". 

Ungefär 21% av mänskligheten är muslimer vilket innebär att det är ungefär 1,5 utövare världen över vilket är den andra största världsreligionen. De två största grenarna i islam är sunni och shia. Den förstnämnda grenen har 950 anhängare (87-90%) och den andra har 130 miljoner anhängare (10-13%). 


Muslimerna tror att Allah (deras gud) uppenbarade Koranen för Mohammed så att det kunde bli de grundläggande källorna för islam. De grundläggande källorna är vad Mohammed sa och yttrade. De muslimska anhängarna måste i allmänhet följa islams fem pelare. Det är fem stycken plikter som förenar muslimerna med gemenskapen. 


Imorgon kommer vi bege oss till Albanien för att fråga mer om profeten Mohammed och koranen.   


Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Islam

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Hejsan!
På denna blogg kommer jag skriva om en religionsresa, där jag kommer besöka olika länder för att att undersöka värlsreligionerna :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Skulle du tänka dig att bli religiös?
 Ja
 Nej
 Kan ej besvara frågan då jag ej har tillräckligt med kunskap om de olika världsreligionerna!

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<<
Maj 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Translate


Skapa flashcards