Direktlänk till inlägg 23 maj 2012

Vad är hinduismen?

Av religionsresan - 23 maj 2012 10:45

Hinduismen är den tredje största världsreligioner med ca 900 miljoner anhägare i bara Indien. Resterande utövare återfinns över hela världen, exempelvis i Nordamerika och Storbritannien dit många indier utvandrat men sedan länge även i närliggande Nepal och Bangladesh och på andra håll i Sydostasien. Hinduismen egentligen ett  samlingsnamn för en hel del olika traditioner och trosinriktningar med vissa gemensamma drag (en tro på dharma, karma, reinkarnation mm) men utan bestämd definition eller organisation. Religionen skiljer sig också från andra religioner genom att den är baserad på ett stort antal skrifter där de äldsta dateras från runt 1500 före Kristus. För en hindu finns det 4 accepterande mål att sträva efter. Dessa mål är makt och rikedom (artha), sinnlig njutning (kama), att man så väl som möjligt lever efter vissa normer (dharma) och förlossning från återfödslarna (moksha). Livscykeln, alltså födsel – liv – död – återfödsel kallas för samsāra. Karma är ett viktigt begrepp för hinduerna eftersom det innefattar en vuxen persons handlingar och dess konsekvenser. Karma sammanställs och följer med en person i nästa liv. 


Inom hinduismen innefattas bland annat de som tror på en gud, de som tror på flera gudar och de som ser på gud som ett andligt väsen där universum, naturen och gud är en och samma sak. Icke-våld är en viktig lärdom för hinduer eftersom utövandet av våld mot allt levande anses försämra ens karma och därmed möjligheterna att nå moksha. En logisk följd av detta är att många hinduer är vegetarianer även om man skiljer sig åt på man äter och inte. Även de som äter kött skulle dock aldrig få för sig att äta nötkött då kossor anses vara heliga inom hinduismen.


Att be till gudar är ett centralt sätt för en hindu att praktisera sin tro. I praktiken innebär det att man beger sig till ett tempel eller annan helgedom. Man kan även be framför ett relikskrin i hemmet. Ofta ber man framför en bild eller annan symbol men också framför icke-materiella objekt som man via meditation föreställer sig i det inre. Detta fungerar som fungerar som en länk till gud. Ett tempel är gudarnas palats och hem. Själva böneobjektet förvaras allra längst in i templet och endast prästerna har tillträde dit. De som besöker templet ägnar sig åt ritualer som att vandra medsols runt templet eller att skänka offergåvor som mat och blommor och läsa långa texter med gudens namn. Det finns fester knutna till templet som löper genom hela året men festerna kan variera lite beroende på vart man bor och vilken inriktning man har. Några av de större festerna är Maha Shivaratri, Holi, Kumbh Mela, Dussera, Diwali och Ram Navami.


Den första bilden visar ett tempel och på den andra bilden visas Shiva som är lärdomens gud inom hinduismen. 


Källa: http://www.resoteket.se/indien/91-om-landet/244-hinduismen 


   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av religionsresan - 31 maj 2012 22:00

Hejsan!  Här kommer det sista inlägget för denna bloggen. Det har varit en givande resa med mycket ny information och träffat nytt folk. Religionerna har väckt många tankar och funderingar utan något bra svar. Jag tror att man kan fundera och filos...

Av religionsresan - 30 maj 2012 17:15


   

Av religionsresan - 30 maj 2012 17:00

Buddha är buddisternas förebild. Han föddes för ca 2500 år sedan i en rik familj och bodde på slott. Hans far hade lovat att han skulle skydda Buddha från allt ont. Buddha föddes under namnet Siddharta Gautama och bodde i ett slott med sin familj och...

Av religionsresan - 29 maj 2012 07:15

Den bästa förklaringen av Buddhas lära har vi fått från Buddha själv. På Sanskrit kallas hans läror för Dharma och på Tibetanska för Chö. Båda betyder “Som det är”. Eftersom lärorna har förmågan att åstadkomma förändringar i de människor ...

Av religionsresan - 28 maj 2012 10:00

Buddhism eller Buddha Dharma (= Buddhas väg) är en praktisk livsstil. Den buddhistiska traditionen inleddes för cirka 2500 år sedan av prins Siddharta Gautama. Prinsen nådde under intensiv mediation sin upplysning. Någon som har nått uppysningen är  ...

Presentation


Hejsan!
På denna blogg kommer jag skriva om en religionsresa, där jag kommer besöka olika länder för att att undersöka värlsreligionerna :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Skulle du tänka dig att bli religiös?
 Ja
 Nej
 Kan ej besvara frågan då jag ej har tillräckligt med kunskap om de olika världsreligionerna!

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<<
Maj 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards