Senaste inläggen

Av religionsresan - 15 maj 2012 16:45

Inom den islamska religionen finns det fem stöttepelare som alla muslimer följer. Det är följande:


1. Trosbekännelsen:
Ordet Shahadah betyder att observera, att vittna om, eller intyga. När man gör trosbeskännelsen så brukar man uttala orden: "Det finns ingen gud utom Allah och Muhammed är guds profet" (på arabiska:  أشهد أن لا إله إلاَّ الله و أشهد أن محمد رسول الله (ʾašhadu ʾan lā ilāha illā-llāh, wa ʾašhadu ʾanna muḥammadan rasūlu-llāh), eller لا إله إلا الله محمد رسول الله (Lā 'ilāha 'illā llāha wa Muhammadun rasūlu llāhi). Den som i närvaro av två muslimer uttalar dessa ord uppriktigt på arabiska, men inte under tvång eller inte fått kunskap för att förstå, anses av de troende ha konverterat till Islam. Dock anses det  av vissa muslimer att det är tillräckligt om dessa ord sägs i ensamhet med Allah som enda vittnet.


2. Tidebönen:
Salah är tidebönen som uträttas fem gånger om dagen och är också en av islams fem stöttepelare. För att utföra en salah måste man ha nått pubertetsålder och vara mental frisk. Man måste även vara kroppsligen ren, ha rena kläder och ha en plats där salât kan utföras. Dessutom måste man vara rituellt ren, vara klädd enligt föreskrifterna och hålla tiderna då salah ska förrättas eftersom bönen är tidsmässigt bunden utefter solens gång. Man ska även stå vänd mot qibla och ha rätt intention.


3. Allmosan:
Zakat är den tredje stöttepelaren inom islam och innebär att man ska dela med sig av det man har fått från Allah till de fattiga och behövande. Zakat ska ges i allt från pengar till kunskap. det varje muslims religiösa skyldighet att betala skatten, zakat. Zakat är obligatorisk för en muslim där förmögenheten överstiger 20 guld dinarer och 200 silver dirhams. Att förneka Zakat är som att förneka den islamiska tron. Varje år ger sunnimuslimer 2,5% av sin förmögenhet i välgörenhet till de fattiga. 


4. Fastan:
Enligt sunnimuslimerna är fastan under ramadan den nästsista pelaren i islam. 


5. Vallfärden:
Som frisk, vuxen muslim som har råd att göra en vallfärd till Islams heliga stad, Mekka, är förpliktigad att göra detta. Den ska göras mellan den 8:e och 12:e dagen i dhu-I-hiijah som är den 12:e månaden i den muslimska kalendern. Under dessa dagar vallfärdar miljontals muslimer till Mekka från hela världen. Eftersom den muslimska kalendern är en månkalender där månaderna är kortare än i den gregorianska kalendern, infaller hajj på olika datum i västerländsk tideräkning varje år. Vallfärden har en förislamsk historia; under vad som inom islam kallas "okunnighetens tid", vallfärdade folk från olika religioner till Mekka för att dyrka sina gudomar. Hajji är en hederstitel som varje muslim har rätt att bära om hen har vallfärdat till Mekka. 


Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hajj











Av religionsresan - 15 maj 2012 14:15

Koranen är islams heliga skrift och är skriven på arabiska. Koranen är även kallad al-Qur'ān al-Karīm, vilket betyder "den ädla recitationen". I koranen finns 144 kapitel som handlar om profeten Muhammeds uppenbarelser. De 114 surorna (=kaptiel), som koranen är uppdelad i, kan även delas upp i olika grupper. De två huvudgrupper som de går att dela upp surorna i är baserade på var Muhammed befann sig när de uppenbarades och skrevs ner. De suror som skrevs ner någon gång mellan år 610-622 i Mekka, placeras i Mekka-gruppen. Sedan finns den andra huvudgruppen med suror som skrevs efter att Muhammed blev bannlyst från Mekka och bosatte sig i Medina, därav är de Medina-kapitel. Denna uppdelning av kapitlen är inte helt tydig. Alla surorna går inte att placera i den ena eller andra gruppen, utan vissa har varit mittemellan som någon sorts övergång mellan de båda grupperna. Det kan därför förekomma ett Mekka-kaptiel bland Medina-kapitlen. Översättningar räknas inte som själva Koranen i sig, utan som tolkningar av dess mening och budskap. Koranen kan läsas med flera olika  s.k qira'at (lässtilar) baserat på olika dialekter vilket ändå räknas som språk ur en vetenskapligt synvinkel. Koranen skrevs på läderbitar och benbitar och sten och varje dag under Ramadan lästes Koranen framför Muhammad. Omar, den andre kalifen, lät samla alla bitarna och förvara dem hos sin dotter Hafsa, som varit gift med Muhammad. Osman, den tredje kalifen, lät skriva rent dem. På den tiden levde fortfarande alla muslimer som kunde läsa och skriva Koranen i original. De flesta av Muhammeds följeslagare kunde Koranen utantill eftersom det är omöjligt att ändra något i Koranen därför är många som kan den utantill. Koranen är Guds sista uppenbarade ord och den grundläggande källan till Islams lärdomar och lagar. Koranen handlar om trons fundament, moral, mänsklighetens historia. Gudsdyrkan, vetenskap, visdom, förhållandet mellan Gud-människa samt alla sidor av människors sociala liv och inbördes förhållanden. 


Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Koranenhttp://www.islamguiden.com/koranen.shtml 


 

Av religionsresan - 14 maj 2012 21:34

Hejsan! 

Nu har jag landat på hotell Hollywood i Bosniens huvudstad Sarajevo. Planen ser ut som så att imorgon kommer jag att skriva om islams fem stöttepelare och koranen, sedan åker jag till Turkiet och skriver om ramadan och fastan. På lördag kommer jag att avsluta fördjupningsarbetet om islam och infinna mig i Israel för att börja fördjupa mig i judendomens religion. 


Av religionsresan - 13 maj 2012 19:45

En moské är en muslimsk byggnad avsedd för bön, predikan och undervisning. Moskéer kan se lite olika ut men kännetecknas av sina minariteter. Där brukar böneutroparen kalla till bön fem gånger om dagen, men de flesta böneutropare har utbytts med ett högtalarsystem. En moské brukar även ha kupolformade tak. Utanför moskén finns alltid en fontän eller likanande innan en gudstjänst. Troende muslimer brukar oftast be en gång i veckan, oftast på fredagar. Bönen brukar ledas av en imam. I Sverige finns inga moskéer, men det finns källarmoskéer som oftast är källare, föreningssalar eller en lägenhet. Enbart i Rosengård finns ungefär 15 källarmoskéer.


Att utföra Sajdah, att falla ned inför Gud, visar människans ödmjukhet inför sin Skapare. Att falla ned inför Gud är också ett tecken på att man lyder Honom och accepterar Hans överhöghet. Sajdah betyder "tillbedja, nedfalla". 

I alla moskéer finns en bönenisch, en s.k Mihrab, som är riktad mot Mekka och den heliga moskén. På så vis ber alla muslimer i samma riktning, vilket symboliserar muslimernas enhet och deras strävan efter samma mål - att följa Guds lagar och vara Honom till behag. I bönen är muslimerna helt koncentrerade på sin andakt och därför bör moskéernas utsmyckningar vara enkla och diskreta, för att inte avleda uppmärksamheten. 


(Moskén i förra inlägget ligger i Burnei) 


Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Moské, http://www.islamiska.org/s/moske.htm

Av religionsresan - 13 maj 2012 13:30

 
Av religionsresan - 9 maj 2012 22:45

Jaha, då har jag landat i Albanien. Efter ett par timmars flygresa och några ytterligare timmar med buss så befinner vi oss närmare bestämt i staden Elbasan. 


Vi bor på ett jättefint hotell som är beläget i centrum och jag har pratat med Asiyah under morgonen. Asiyha är en av de två hotellreceptionisterna och hon ställde upp på en intervju som handlar om hennes tro och vem profeten Muhammed är. 


Fråga: Vem är profeten Muhammed...?

Svar:  Muhammed är Guds budbärare. Hans profetskap står bortom allt tvivel och den enda person som är över Muhammed är Gud. Guds tidigare budskap fulländas i Muhammed som utgör det sista budskapet till mänskligheten.


Fråga: Berätta mer om Muhammeds bakgrund! 

Svar: Muhammed föddes i en stam som heter Quraish som fanns i staden Mecka ungefär år 570 och han härstammar från profeten Abraham. Muhammeds fullständiga namn är Muḥammad ibn ‘Abdullâh. Vi får inte glömma att Muhammed var en vanlig människa som åt, drack, skrattade, grät, gick runt på marknader och vägar samt hjälpte ibland sin fru Aisha med det vardagliga hushållsarbetet. 


Fråga: Vad vet du om uppenbarelsen han fick från Gud? 

Svar: Sin uppenbarelse fick han vid 40 års ålder. Koranen bekräftar den monoteiska tron och fastställde islamens grund. 


Fråga: Vad hade Moses och Muhammed för gemensamt då...? 

Svar: Det finns elva gemensamma saker med Moses och Mohammed. Det är: 

  1. Gemensamt mellan Moses och Muhammed, men inte med Jesus, var att båda föddes på naturligt sätt
  2. Till skillnad från Jesus sändes de båda med en heltäckande lag
  3. Till skillnad från Jesus gifte de båda sig och fick barn
  4. De hade en stav
  5. Till skillnad från Jesus var båda herdar
  6. De var fysiskt starka och välbyggda
  7. De var föräldralösa
  8. De mötte liknande svårigheter med deras respektive folk
  9. Normal död
  10. De förföljdes och var tvungna att migrera (Jesus migrerade aldrig)
  11. Till skillnad från Jesus accepterades de som profeter och statsmän
Fråga: Brukar man be till Muhammed?
Svar: Nej, man brukar ej be till honom och man brukar inte heller dyrka honom. Som jag sagt tidigare under intervjuns gång så tror vi muslimer på att han var Guds sista sändebud. 
 
     
Av religionsresan - 8 maj 2012 20:32

Jaha, då vart det dags att dra igång min religionsresa och efter några dagars intensivt planerande så har jag bestämt mig för att besöka olika europeiska länder där majoriteten av medborgarna tror på islam. Idag är islam är majoritetsreligion i Albanien, Bosnien, Kosovo och Turkiet. Jag kommer besöka dessa länder och fråga mig runt hur de ser på sin religion. I Västvärlden finns det omkring 20 miljoner muslimer. Islam är den dominierande religionen i Mellanöstern så som i delar av Afrika och Asien. I Kina finns det 20-30 miljoner muslimer och i Bosnien är 45% av befolkningen är muslimer. Islam är också en stor religion i Ryssland där det finns 23 miljoner människor med muslimsk bakgrund. 


Dock tänker jag börja med att berätta om vad den islamistiska tron säger innan jag börjar med att jämföra de olika ländernas tolkning av islam. Som jag nämnde i det förra inlägget så är islam en abrahamistisk och monoteistisk religion som bara tror på en gud. Deras gud heter Allah och grundaren av islam är profeten Mohammed. Han levde mellan år 570 till 632. Muslimernas skrift heter Koranen. En som tror på islam kallar sig för muslim som betyder "en som ger sig åt Gud av tillit och förtröstan". 

Ungefär 21% av mänskligheten är muslimer vilket innebär att det är ungefär 1,5 utövare världen över vilket är den andra största världsreligionen. De två största grenarna i islam är sunni och shia. Den förstnämnda grenen har 950 anhängare (87-90%) och den andra har 130 miljoner anhängare (10-13%). 


Muslimerna tror att Allah (deras gud) uppenbarade Koranen för Mohammed så att det kunde bli de grundläggande källorna för islam. De grundläggande källorna är vad Mohammed sa och yttrade. De muslimska anhängarna måste i allmänhet följa islams fem pelare. Det är fem stycken plikter som förenar muslimerna med gemenskapen. 


Imorgon kommer vi bege oss till Albanien för att fråga mer om profeten Mohammed och koranen.   


Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Islam

Av religionsresan - 3 maj 2012 19:18

Hejsan! 

Jag kommer att driva en religionsblogg under kommande veckor. Jag kommer även att "resa runt" i olika länder och undersöka de Abrahamitiska religionerna och prata med folk som tror på en av dessa religioner. Mina frågor kommer mest fokusera på hur deras religion påverkar deras syn på livet och åsikter.

Min reseplan är inte helt klar ännu men jag jobbar på det! 

Jag tror detta kommer bli en mycket spännande resa och jag tror även att det kommer bli lärorikt och intressant att möta personer med en annan livsåskådning än en själv :) 

Ha det gôtt! 

Presentation


Hejsan!
På denna blogg kommer jag skriva om en religionsresa, där jag kommer besöka olika länder för att att undersöka värlsreligionerna :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Skulle du tänka dig att bli religiös?
 Ja
 Nej
 Kan ej besvara frågan då jag ej har tillräckligt med kunskap om de olika världsreligionerna!

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<<
Maj 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Translate


Skapa flashcards