Direktlänk till inlägg 15 maj 2012

Koranen

Av religionsresan - 15 maj 2012 14:15

Koranen är islams heliga skrift och är skriven på arabiska. Koranen är även kallad al-Qur'ān al-Karīm, vilket betyder "den ädla recitationen". I koranen finns 144 kapitel som handlar om profeten Muhammeds uppenbarelser. De 114 surorna (=kaptiel), som koranen är uppdelad i, kan även delas upp i olika grupper. De två huvudgrupper som de går att dela upp surorna i är baserade på var Muhammed befann sig när de uppenbarades och skrevs ner. De suror som skrevs ner någon gång mellan år 610-622 i Mekka, placeras i Mekka-gruppen. Sedan finns den andra huvudgruppen med suror som skrevs efter att Muhammed blev bannlyst från Mekka och bosatte sig i Medina, därav är de Medina-kapitel. Denna uppdelning av kapitlen är inte helt tydig. Alla surorna går inte att placera i den ena eller andra gruppen, utan vissa har varit mittemellan som någon sorts övergång mellan de båda grupperna. Det kan därför förekomma ett Mekka-kaptiel bland Medina-kapitlen. Översättningar räknas inte som själva Koranen i sig, utan som tolkningar av dess mening och budskap. Koranen kan läsas med flera olika  s.k qira'at (lässtilar) baserat på olika dialekter vilket ändå räknas som språk ur en vetenskapligt synvinkel. Koranen skrevs på läderbitar och benbitar och sten och varje dag under Ramadan lästes Koranen framför Muhammad. Omar, den andre kalifen, lät samla alla bitarna och förvara dem hos sin dotter Hafsa, som varit gift med Muhammad. Osman, den tredje kalifen, lät skriva rent dem. På den tiden levde fortfarande alla muslimer som kunde läsa och skriva Koranen i original. De flesta av Muhammeds följeslagare kunde Koranen utantill eftersom det är omöjligt att ändra något i Koranen därför är många som kan den utantill. Koranen är Guds sista uppenbarade ord och den grundläggande källan till Islams lärdomar och lagar. Koranen handlar om trons fundament, moral, mänsklighetens historia. Gudsdyrkan, vetenskap, visdom, förhållandet mellan Gud-människa samt alla sidor av människors sociala liv och inbördes förhållanden. 


Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Koranenhttp://www.islamguiden.com/koranen.shtml 


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av religionsresan - 31 maj 2012 22:00

Hejsan!  Här kommer det sista inlägget för denna bloggen. Det har varit en givande resa med mycket ny information och träffat nytt folk. Religionerna har väckt många tankar och funderingar utan något bra svar. Jag tror att man kan fundera och filos...

Av religionsresan - 30 maj 2012 17:15


   

Av religionsresan - 30 maj 2012 17:00

Buddha är buddisternas förebild. Han föddes för ca 2500 år sedan i en rik familj och bodde på slott. Hans far hade lovat att han skulle skydda Buddha från allt ont. Buddha föddes under namnet Siddharta Gautama och bodde i ett slott med sin familj och...

Av religionsresan - 29 maj 2012 07:15

Den bästa förklaringen av Buddhas lära har vi fått från Buddha själv. På Sanskrit kallas hans läror för Dharma och på Tibetanska för Chö. Båda betyder “Som det är”. Eftersom lärorna har förmågan att åstadkomma förändringar i de människor ...

Av religionsresan - 28 maj 2012 10:00

Buddhism eller Buddha Dharma (= Buddhas väg) är en praktisk livsstil. Den buddhistiska traditionen inleddes för cirka 2500 år sedan av prins Siddharta Gautama. Prinsen nådde under intensiv mediation sin upplysning. Någon som har nått uppysningen är  ...

Presentation


Hejsan!
På denna blogg kommer jag skriva om en religionsresa, där jag kommer besöka olika länder för att att undersöka värlsreligionerna :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Skulle du tänka dig att bli religiös?
 Ja
 Nej
 Kan ej besvara frågan då jag ej har tillräckligt med kunskap om de olika världsreligionerna!

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<<
Maj 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards