Direktlänk till inlägg 17 maj 2012

Judendomen

Av religionsresan - 17 maj 2012 07:00

Hejsan! 

Ligger före i tidsplaneringen vilket är toppen då jag kommer utöka min religionsresa med att undersöka hinduismen och buddishmen också! :) Men nu kommer vi lägga vår fokus på judendomen! Just nu befinner jag mig i Israel och ska försöka lära mig om den judiska religionen, vilket jag ser framemot. Judendomen är den religions som intresserar mig mest! 


Judendomen har en av de äldsta religiösa traditionerna som finns och som utövas än idag. Många av dess texter och traditioner är centrala även för islamen och kristendomen. 2007 uppskattades antalet judar. Då fanns det cirka 14,5 miljoner, varav 41 procent bosatta i Israel. Till skillnad från kristendomen och islam finns det inte inom judendom några officiella trosuppfattningar eller allomfattande doktrinella villkor som utgör villkor för att vara medlem. Det är mitzvoth (cermonin) som står som stomme inom Judendomen, och tron spelar en underordnad roll i jämförelse med kristendomen. En person kan ses som jude om hen håller fast vid ett helt system av trosatser som gäller den Allsmäktige och livet efter döden eller om hen håller fast vid ett antal enkla trosuppfattningar som ge innebörd till befintlig ritual, eller (åtminstone i liberal judendom) till och med om hen inte alls tror på Gud. Traditionell judendom håller fast vid att en jude, oavsett född eller omvänd, är en jude för all tid. Sålunda anses den jude, som hävdar sig vara ateist eller som konverterar till en annan religion, fortfarande vara jude. Enligt den reformistiska judendomen anser man att alla som har antingen en mor eller far som är judisk är jude. Detta frångår således den ortodoxa principen att endast den vars mor är judisk räknas som jude.


Inom judendomen har Jesus inte någon religiös funktion. Vissa judar betraktar Jesus som en historisk person, andra förnekar hans existens och säger att Paulus var kristendomens grundare.

Alla Jesu uttalanden i det Nya testamentet utgör för judarna redan kända grundprinciper och tillägger inte något väsentligt till Torahn. Judenheten tror på de löften som finns i Tanach (Gamla Testamentet) om en Messias men avvisar att han skulle ha varit Jesus. Istället väntar de fortfarande på Messias som enligt judisk lära inte kommer att vara gudomlig utan mänsklig. Specifikt avvisar judendomen vidare treenighetsläran med hänvisning till bland annat Femte Mosebok 6:4. 


Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Judendom

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av religionsresan - 31 maj 2012 22:00

Hejsan!  Här kommer det sista inlägget för denna bloggen. Det har varit en givande resa med mycket ny information och träffat nytt folk. Religionerna har väckt många tankar och funderingar utan något bra svar. Jag tror att man kan fundera och filos...

Av religionsresan - 30 maj 2012 17:15


   

Av religionsresan - 30 maj 2012 17:00

Buddha är buddisternas förebild. Han föddes för ca 2500 år sedan i en rik familj och bodde på slott. Hans far hade lovat att han skulle skydda Buddha från allt ont. Buddha föddes under namnet Siddharta Gautama och bodde i ett slott med sin familj och...

Av religionsresan - 29 maj 2012 07:15

Den bästa förklaringen av Buddhas lära har vi fått från Buddha själv. På Sanskrit kallas hans läror för Dharma och på Tibetanska för Chö. Båda betyder “Som det är”. Eftersom lärorna har förmågan att åstadkomma förändringar i de människor ...

Av religionsresan - 28 maj 2012 10:00

Buddhism eller Buddha Dharma (= Buddhas väg) är en praktisk livsstil. Den buddhistiska traditionen inleddes för cirka 2500 år sedan av prins Siddharta Gautama. Prinsen nådde under intensiv mediation sin upplysning. Någon som har nått uppysningen är  ...

Presentation


Hejsan!
På denna blogg kommer jag skriva om en religionsresa, där jag kommer besöka olika länder för att att undersöka värlsreligionerna :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Skulle du tänka dig att bli religiös?
 Ja
 Nej
 Kan ej besvara frågan då jag ej har tillräckligt med kunskap om de olika världsreligionerna!

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<<
Maj 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards